Aller au contenu

À propos

L’Association de l’industrie touristique du Canada (AITC) a lancé le programme Enrichir l’expérience canadienne en 2020, soit avant la pandémie mondiale de la COVID-19. L’industrie du tourisme au Canada a été durement touchée par la pandémie et la route vers la reprise sera longue.

Cela dit, il existe des ressources touristiques encore inexploitées, dont nous pouvons nous servir pour diversifier les expériences offertes. 

Le Canada possède en effet de spectaculaires espaces verts qui offrent des occasions uniques pour le développement du tourisme en saison hivernale et intermédiaire, notamment dans les régions rurales et éloignées. De plus, le Canada regorge d’ingrédients locaux qui jouissent d’une renommée internationale qui nous permettent de créer des expériences multisensorielles qui mettent en vedette à la fois l’art culinaire et les lieux de partout au Canada.

En ce sens, le programme Enrichir l’expérience canadienne aide l’industrie touristique canadienne a développé des expériences culinaires, hivernales et intermédiaires qui sont attrayantes pour les voyageurs nationaux autant qu’internationaux. De la sorte, le Canada sera prêt à accueillir les touristes, dès qu’il sera sécuritaire de le faire.

About Elevating Canadian Experiences

Le programme Enrichir l’expérience canadienne aide les organisations et petites entreprises touristiques des régions rurales et éloignées à explorer les opportunités en matière de tourisme culinaire et en saison hivernale et intermédiaire.

Développé avec l’appui du Fonds pour les expériences canadiennes (FEC) du gouvernement du Canada, ce programme d’une année offre une série d’ateliers visant à développer les capacités des parties prenantes du tourisme en matière de tourisme culinaire et en saison hivernale et intermédiaire. Le but est qu’elles puissent poursuivre leurs activités ou prendre de l’expansion. Un soutien a aussi été offert à quelques destinations afin qu’elles développent leur propre stratégie pour le développement du tourisme culinaire ou du tourisme hivernal et intermédiaire dans leur région.

Our Impact in 2020 and Early 2021 from Coast to Coast to Coast

Nombre de partenariats établis dans l’industrie49
Nombre d’entreprises sensibilisées 32 745+
Nombre d’ateliers / webinaires présentés110
Nombre de participants aux ateliers / webinaire4 062
Nombre de stratégies développées9

Free Learning Resources for Tourism Stakeholders

To boost the reach and impact of the ECE program, we are pleased to share our digital webinars, guidelines, toolkits and research with operators and destination partners across Canada.

Explore our free resources for actionable tools and strategies to grow your business and tourism in your region.

Culinary ToolsView

Canada has all the ingredients to become a world class culinary destination. Our culinary webinars and national guidelines support growth and innovation in creating tasty experiences for domestic and international visitors.

Self-Guided Webinars

Over the course of five learning modules, you will learn how to concoct compelling culinary experiences, attract tourists and partner with other tourism stakeholders in your region. You’ll also explore how to nurture agritourism, create multisensory experiences, and how to exceed your visitors’ expectations—every single time.

Culinary Tourism Strategy Development National Guidelines

Create your destination’s culinary tourism strategy using best practices from TIAC’s culinary tourism strategy development pilot, which took place in four regions in Québec, Ontario, Saskatchewan, and Newfoundland and Labrador. Informed by the methods, processes, activities, and learnings from the pilot project, the guidelines provide practical advice for tourism operators and destination partners.

Winter / Shoulder Season ToolsView

Summer is Canada’s peak tourism season. But we have a lot to offer visitors beyond June, July and August! Our WSS webinar, toolkit, and research report help operators and destination partners develop exceptional year-round experiences for when it’s safe to welcome visitors back.

Enhancing WSS Tourism in Canada Webinar

Made up of six learning modules, this webinar will give you actionable advice on how to define your strategy, develop products and experiences, build collaborative partnerships and more to boost seasonal tourism in your business or region.

Developing WSS Tourism Toolkit

Developed by industry experts, this toolkit helps destination partners discover untapped opportunities for tourism products and experiences from September to May. Full of valuable insights, worksheets, tips and strategies, the toolkit will fuel ideas to boost your region’s off-season tourism.

WSS Consumer Demand Research Report

Discover current data on the domestic WSS travel consumer that provides essential market insights to help tourism operators and destination partners develop exciting off-season products and experiences.

Partners

The ECE program was made possible with support from the Canadian Experiences Fund (CEF), in partnership with the Government of Canada.

We would like to thank our partners at Regional Development Agencies across Canada for supporting regional economic growth through innovation:

Atlantic Canada Opportunities Agency (ACOA)

Canada Economic Development for Quebec Regions (CED)

Canadian Northern Economic Development Agency (CanNor)

Federal Economic Development Agency for Southern Ontario (FedDev Ontario)

Federal Economic Development Agency for Northern Ontario (FedNor)

Western Economic Diversification Canada (WD)

Workshops and strategies were delivered in collaboration with our dedicated provincial, territorial and regional tourism associations and organizations.

Our resources and tools were developed by industry experts: